چه نکاتی درباره خطاهای رایج کارتخوان باید بدانیم؟
اشکالات رایج دستگاه کارتخوان
اگر شما از پذیرندگان دستگاه کارتخوان هستید بدون شک این مقاله میتواند مرجع مناسبی برای رفع اشکالات شما در مواجه با خطاهای دستگاه کارتخوانتان باشد. در دنیای مدرن استفاده از دستگاه پوز و کارتخوان های باسیم و بی سیم کمک در سرعت بخشیدن به روند خرید کرده که افراد بدون جا به جا کردن پول نقد میتوانند خرید و فروش خود را به راحتی و با امنیت بیشتر انجام دهند. با توجه به استفاده زیاد از این دستگاه به صورت روزانه و همچنین به دلیل الکترونیکی بودن آن ممکن است اشکالاتی در روند عملیات رخ دهد. از آنجایی که ما سعی در ارائه یک مقاله جامع به شما هستیم و از طرفی میخواهیم با مطالعه و خواندن این مقاله خسته نشوید، به همین منظور این موضوع را در دو مقاله با نامهای اشکالات رایج دستگاه کارتخوان 1 و اشکالات رایج دستگاه کارتخوان 2 به شما ارائه کردیم. امروز در این مقاله از مجله داده گستر همراه ما باشید تا باهم قسمت دوم از اشکالات رایج دستگاه پوز را بررسی نماییم.
خطاهای رایج دستگاه کارت خوان
از آنجایی که دستگاه کارتخوان رابطی بین کارت بانکی فرد خریدار و شماره حساب پذیرنده است، مانیتورینگ عملیات و انتقال پول را به عهده دارد. این دستگاه طی برنامه ریزی که شده در طی مانیتورینگ میتواند شما را از خطاهای موجود در دستگاه و نرمافزار نصب شده بر روی آن باخبر کند. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با هم ادامه خطاهای رایج دستگاه کارتخوان را باهم بررسی کنیم.
خطای Gprs
از شایعترین خطاهای دستگاه پوز سیار که سیمکارتی هستند، خطای GPRS است. این خطا هنگامیکه آنتن دهی سیمکارت داخل دستگاه دچار مشکل شود و یا اعتبار سیمکارت تمام شده باشد، رخ میدهد. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است خطای GPRS بر روی دستگاه نمایش داده شود، شکسته شدن سوکت سیمکارت است که ممکن است سیمکارت داخل آن سوکت بر اثر جا به جایی باعث عدم برقراری ارتباط شود. البته هنگامیکه شارژ باطری کارتخوان کمتر از 15 درصد باشد دستگاه خطای GPRS بر روی دستگاه نمایش داده خواهد شد.
یکی دیگر از دلایل این خطا میتواند عدم فعال بودن GPRS سیمکارت مربوطه باشد که بهتر است سیمکارت را از دستگاه خارج کرده و سپس آن را داخل گوشی همراهتان قرار دهید. بعد از قرار دادن سیمکارت در گوشی اینترنت گوشیتان را فعال نموده و مرورگر گوشیتان را باز کنید. اگر توانستید یک صفحه را به کمک اینترنت سیمکارت بالا بیاورید میتوانید از فعال بودن GPRS سیمکارتتان مطمئن شوید.
خطای TEPMER
از شایعترین خطاهای دیگر این دستگاه میتوان به TEMPER شدن دستگاه پوز اشاره کرد. این خطا میتواند بر اثر ضربه خوردن، پایان عمر باطریهای پشتیبان (که به باطری بکاپ معروفاند) بر روی دستگاه نمایش داده شود. این خطا تنها به دست یک تعمیرکار متخصص در زمینه کارتخوان میتواند رفع شود. یکی دیگر از دلایل این خطا وصل کردن شارژر نامناسب به سوکت شارژ دستگاه است که این کار به دستگاه اخطار یک حمله نرم افزاری تلقی میگردد و به همین دلیل دستگاه از کار افتاده و تمپر میشود.
چاپ کمرنگ و یا سفید رنگ رسید دستگاه
ممکن است هنگام چاپ رسید، رسید چاپ شده کمرنگ و یا اصلاً چاپ نشود! در لحظه اول شاید نگران پرینتر خود دستگاه شوید! اما قبل از اینکار و حتی نگران شدن با آرامش از درست قرارگیری رول کاغذی در دستگاه مطمئن باشید. نحوه صحیح قرارگیری رول کاغذی در دستگاه برخلاف جهت نوار چسب است.
خطای بوق شمارهگیری
معمولاً افرادی که کسب و کاری ثباتی دارند از دستگاه پوزهای تلفنی استفاده مینمایند. همونطور که از نام این دستگاهها مشخص است برای تراکنش و برقراری ارتباط میبایست یک فیش تلفنی به پورت LAN دستگاه متصل گردد. چنانچه خط تلفنتان یک طرفه و یا به طور کل قطع باشد، هنگام تراکنش به مشکل برخواهید خورد. اگر از برقرار بودن خط تلفن خود مطمئن هستید، سوکتهای دیگر دستگاه را چک نمایید.
خطای 97
این خطا از خطاهای مربوط به راه اندازی دستگاه کارتخوان است که با زدن چند دکمه میتوانید آن را رفع نمایید. ابتدا دکمه F2 را زده سپس رمز آن را که چهار صفر است را وارد نمایید. بعد از مرحله گزینه 2 را انتخاب نموده که با زدن این گزینه دستگاه شروع به کار میکند.
خطای 65
این خطا مربوط به تعداد تراکنشهای غیرمجاز کارت بانکی است. برای رفع این مشکل دارنده کارت میبایست به یکی از شعب بانکی مربوط به کارت خود مراجعه نمایید.
خطای XX Unable to reach authorization host
چنانچه دستگاه کارتخوانتان قابلیت اتصال به Wifi را داشته باش، احتمال اینکه با این خطا مواجه شوید بسیار است! این خطا این هشدار را به شما میدهد که مودم شما نیاز به پیکربندی دارد و همچنین فاقد ترافیک است.
خطاهای مربوط به فیزیک دستگاه پوز
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، دستگاه پوزها هم همانند هر وسیله الکترونیکی دیگری ممکنه دچار اشکالات و اختلالاتی گردد. این بخش از اشکالات مربوط به فیزیک این دستگاه است که در صورت وجود مشکل ممکن است موارد زیر برای دستگاهتان رخ دهد. نکته قابل توجه اینکه برخی از خطاها را میتوانید به راحتی خودتان بدون نیاز مراجعه به یک مرکز تخصصی برطرف نمایید. در غیر اینصورت میبایست یک فرد متخصص وارد عمل شود.
- روشن نشدن دستگاه: ممکن است بعد از انجام مراحل نصب و راه اندازی دستگاه کارتخوان های باسیم، هنگامیکه دستگاه را به برق وصل میکنید دستگاه روشن نشود! ابتدا تمامی اتصالات دستگاه را بررسی نمایید تا همهی اتصالات به درستی انجام شده باشد.
- از کار افتادن دکمههای روی صفحه دستگاه پوز: شاید برایتان پیش آمده باشد که در حین کار کردن با دستگاه، ناگهان دکمههای آن کار نکند! این اتفاق ممکن است هنگام ناشی از گیر کردن شی ای در صفحهکلید دستگاه باشد. برای برطرف نمودن این مشکل بهترین راه حل این است که دستگاهتان را به یک مرکز تخصصی دستگاه کارتخوان برده تا آنها دستگاه را سرویس نمایند.
- خارج نشدن رسید از چاپگر: بعد از خرید و کارت کشیدن بر روی دستگاه طبق برنامه دستگاه پوز برای شما رسیدی را چاپ میکند تا بتوانید به مشتری تحویل دهید. شاید برایتان پیش آمده باشد با اینکه تمامی مراحل را درست پیش رفته باشید منتها هنوز چاپگر رسید را چاپ نکرده باشد! اولین کاری که باید انجام دهید، چک کردن درب رول است که از محکم بودن و چفت بودن آن مطمئن شوید! زیرا زمانی که قسمت درب رول کاملاً بسته نشده باشد عملیات چاپ رسید به درستی انجام نخواهد شد. در غیر اینصورت میبایست دستگاهتان را به یک مرکز تخصصی تعمیرات کارتخوان نشان دهید.